duminică, 3 septembrie 2023

Extras din regulamentul jocului de șah-continuare


 Articolul7.13

O piesă poate fi mutată pe un câmp liber sau ocupat de o piesă adversă,în acest caz piesa adversă este scoasă din joc.

Articolul 7.14

Nici o piesă nu poate fi mutată pe un câmp ocupat de o altă piesă de aceeași culoare

Articolul 7.15

Nici o piesă nu poate trece peste câmpuri ocupate de alte piese,excepție făcând calul și turnul când se face rocada.

Articolul 8.16

    Regele se poate muta în orice directie înainte și înapoi pe un  pătrățel care nu este amenințat de nici o piesă adversă.

                            Rocada nu se poate face în următoarele cazuri:

-dacă unul sau mai multe din câmpurile intermediare,situate între rege și turnul care face rocada,sânt ocupate de piese(indiferent dacă sânt albe sau negre)

-dacă regele sau turnul au făcut o mutare.

-ddacă regele se găsește în poziîie de șah sau dacă regele ar tranversa un câmp atacat de o piesă adversă

-dacă câmpul pe care trebuie să ajungă regele este atacat de o piesă adversă

De reținut: rocada se poate face o singură dată în cursul unei partide.

DAMA poate fi mutată pe orice câmp situat pe coloană,diagonală,linia câmpului de pornire.

Ca valoare este cea mai puternică figură din șah,urmează după ea turnul,calul și nebunul(care au valori apropiate)

TURNUL SE POATEMUTA PE ORICE CÂMP SITUAT PE COLOANĂ SAU LINIA PE CARE SE GASEȘTE.

NEBUNUL merge pe orice câmp situat pe una din diagonalele pe care se află inițial

CALUL are o mutare măsurată și stabilă,sărind în formă de L,nefiind împidicat în mersul lui de prezența unei figuri proprii sau adverse.

PIONUL înaintează de la locul său unul sau două câmpuri,excepție făcând când capturează o piesă,dupâ aceasta el înaintează numai un singur câmp pe coloană

Luareea,,en passant,, :atunci când un pion care înaintează cu două campuri la mutarea sa inițială se plasează pe aceeași linie alături de un pion advers,poate fi capturat de pionul advers-acesta va executa mișcarea obijnuită de capturare.

Dacă  luarea,,en passant,, nu se execută imediat se pierde acest drept

CONTINUAREA ÎN,,EPISODUL URMĂTOR,,

proverbe

1)Prețuiește pomul după rod,nu după frunze

2)La piciorul zidului se cunoaște zidarul

3)Mâni bătătorite,mâni glorioase

4)Arta meseriașului stă în mâini

5)Mâna harnică face din stâncă grădină
 

Extras din regulamentul jocului de șah

 
Articolul 1

Șahul este un sport care se joacă între 2 parteneri.Șahul se joacă pe o tablă alcătuită din 64 patrățele albe și negre.Fiecare jucător are la dispoziție 16 piese albe pt unul,negre pt celălalt

Articolul1.3

Scopul jocului este de a face mat regele advers.Cand nu este posibil acest lucru partida se declară remiză(adică nici unul nu a câștigat)

Articolul2.4

Tabla de șah trebuie așezată între jucători în așa fel,încât fiecare să aibă în partea dreaptă un pătrat alb,în colțul tablei de șah.

Articolul2.5

Cele 8 rânduri care merg de la un jucător la altul se numesc COLOANE iar cele 8 rânduri de câmpuri,alternativ albe și negre,careîi despart pe cei doi jucători și care sânt perpendiculare pe coloane se numesc LINII,iar răndurile de cămpuri de aceeași culoare,albe sau negre, care unesc colțurile tablei,precum și liniile paralele cu acestea se numescDIAGONALE.

Trebuie știut că coloanele se indică prin litere iar liniile prin cifre,iar diagonalele se indică de exemplu a1-h8 etc

Articolul 4.8

Jocul se desfăsoară  astfel: fiecare partener mută pe rand o singură piesă,albul având prima mutare

Articolul 5.10.

Piesele sant indicate prin inițialele lor

                               PRESCURTĂRI

0-0=rocada mică-Th1Pt alb-Th8 pt negru

0-0-0=rocada mare-Ta1 pt alb-Ta8 pt negru

: saux= luarea unei piese

+=șah

++= șah dublu

!=mutare bună

!!=mutare excelentă

?=mutare slabă

?!=mutare de valoare îndoielnică

??=greșeală mare

+
-=albul stă mai bine

-

+=negrul stă mai bine

Articolul 6.12

regele(R),dama(D),turnul(T),nebunul(N),calul(C) și pionul=piese

FIGURA=este un termen prin care se înțeleg toate piesele mai puțin pionii

PIESĂ LEGATĂ=piesa a cărei libertate de mișcare nu poate fi mutată fiindcă acoperă un șah la rege sau împiedică luarea luarea unei figuri de valoare superioară figurii adverse care execută legarea

ȘAH PRIN DESCOPERIRE=sah dat regelui advers prin mutarea unei piese proprii,care descoperă linia de acțiune a unei piese atacante.

ȘAH DUBLU=Sah dat concomitent cu două piese(ceea nu este posibil decat prin descoperire)

A FACE SCHIMB=a schimba doua piese identice sau aproximativ de aceeași valoare(cal și nebun)

A CÂȘTIGA CALITATEA=a schimba un nebun sau cal contra unui turn

                       CONTINUAREA ÎN ,,EPISODUL VIITOR,,


 

vineri, 1 septembrie 2023

PROVERBE

  1) UN CAINE CARE LATRA FACE TOATA BSTRADA SA LATRE

2)DACA TE CONDUCE CORBUL TE VA DUCE LA CADAVRELE CAINILOR(PROVERB DIN LUMEA ARABA)

3)BRANZA DE CAPRA STRICA SI PE CEA DE OAIE(ROMANIA)

4)CINE SE IA DUPA MUSCA AJUNGE LA BALEGAR(ROMANIA)

5)0 OAIE RAIOASA TOATA TURMA O UMPLE


(ROMANIA)

MARILE CĂUTĂRI(1866-1920)-JUCĂTORI REPREZENTATIVI-partide din această perioadă

 


                                   GAMBITUL EVANS

                          M.CIGORIN  W.STEINITZ(HAVANA-meci C.M 1892)


1)e4  e5

2)Cf3 Cc6

3)Nc4 Nc5

4)b4  Nb4

5)c3  Na5

6)0-0 d6

7)d4  Ng4

8)Nb5 ed4

9)cd4 Nd7

10)Nb2 Cce7

11)Nd7  Dd7

12)Ca3! Ch6

13)Cc4  Nb6

14)a4!  c6

15)e5!  d5

16)Cd6  Rf8

17)Na3  Rg8

18)Tb1! Chf5?!

19)Cf7!! Rf7

20)e6 Re6

21)Ce5! Dc8

22)Te1 Rf6

23)Dh5 g6

24)Ne7 Re7

25)Cg6 Rf6

26)Ch8 Nd4

27)Tb3! Dd7

28)Tf3 Th8

29)g4 Tg8

30)Dh6 Tg6

31)Tf5 și1-0


MARILE CĂUTĂRI(1866-1920)-JUCĂTORI REPREZENTATIVI-partide din această perioadă

 


                                        Partida scoțiană

                                CIGORIN-E.SCHIFFERS

                                  =Petersburg=,meci1880

1)e4  e5

2)Cf3 Cc6

3)d4  ed4

4)Cd4 Nc5

5)Ne3 Df6

6)c3  Cge7

7)Nc4 d6

8)f4  Dg6

9)0-0! De4

10)Te1Dg6

11)Cc6 Ne3

12)Te3 bc6

13)De2 Df6

14)Cd2 d5

15)Nd3  Ne6

16)Tf1! g6

17)Cb3 0-0

18)g4! Tae8

19)Cc5 d4

20)g5 Dh8

21)Te6! fe6

22)De6 Rg7

23)Te1! dc3

24)De7!! Te7

25)Te7 și 1-0


                                          Gambitul damei

                                            W.STEINITZ-CIGORIN

                                               HAVANA,1889 meci C.M

1)Cf3  Cf6

2)d4 d5

3)c4 e6

4)Cc3 c6

5)e3 Nd6?!

6)Nd3 Cbd7

7)0-0 0-0

8)e4 de4

9)Ce4 Ce4

10) Ne4 h6?!

11)Nc2 Te8

12)Te1 Df6

13)Nd2 Cf8

14)Nc3 Nd7?

15)c5! Nb8

16)d5! Dd8

17)d6! b6

18)b4 f6

19)Dd3 a5 

20)a3 e5

21)Ch4! bc5

22)bc5 Na7

23)Tad1! Nc5

24)Dc4 Ce6

25)De4 Cf8

26)Dc4 Ce6

27)Ng6 Db6

28)Te2?!Teb8

29)Tb2 Da7

30)Nf5 Rf7

31)Te2! Da6

32)Dg4! Cf4

33)Te5!! fe5

34)Ne5 g5

35)Ng6 Rf8

36)Dd7 Da7

37)Df5 Rg8

38)d7

MARILE CĂUTĂRI(1866-1920)-JUCĂTORI REPREZENTATIVI-partide din această perioadă

 


                                         Gambitul Evans

                                    A.Anderssen -J.Zukertort

                                          =Barmens=1869

1)e4  e5

2)Cf3  Cc6

3)Nc4  Nc5

4)b4  Nb4

5)c3  Nc5

6)0-0  d6

7)d4  ed4

8)cd4  Nb6

9)d5  Ca5

10)Nd3 Ce7

11)Nb2 0-0

12)Cc3  Cg6și negrul stă ceva mai bine

13)Ce2 c5!?

14)Dd2 Nc7

15)Tac1 Tb8

16)Cg3 f6

17)Cf5  b5

18)Rh1 b4

19)Tg1  Nb6

20)g4 Ce5

21)Ne5 de5?

22)Tg3 Tf7

23)g5! Nf5

24)ef5 Dd5

25)gf6! Td8

26)Tcg1 Rh8

27)fg7 Rg8

28)Dh6 Dd6

29)Dh7! Rh7

30)f6 Rg8

31)Nh7!! Rh7

32)Th3 Rg8

33)Th8+-Această partidă numărându-se printre mumeroasele partide care arată măiestria lui ANDERSSEN.


                                   Gambitul regelui

                                w.Steinitz-j.Zukertort

                                   =Londra,meci-1872

1)e4  e5

2)f4  ef4

3)Cf3 g5

4)Nc4 g4

5)Ce5 Dh4

6)Rf1 Ch6

7)d4 f3

8)Cc3 d6

9)Cd3 Ng7

10)g3 Dd8!!

11)Cf4 0-0

12)h3  Cc6

13)Ch5 gh3

14)Cd5 Cg4

15)c3 Ce7

16)Cdf4 Cg6

17)Ch3 Ne6

18)Ne6 fe6

19)Cg5 Nh6!

20)Db3! Ng5

21)De6 Tf7

22)Dg4 Nc1

23)Tc1 De8

24)c4 d5

25)e5 dc4

26)Tc4 Db5

27)b3Da6

28)Cf6 Tf6

29)ef6 Df6

30)Tc7 Te8

31)Dd7 Da6

32)Tc4 Te7

33)Dd5 Rg7

34)Th2 b5

35)Tc6 Db7

36)Th7! Rh7

37)Dh5 Rg8

38)Tg6 Tg7

39)Th6 Rf8

40)Th8 și 1-0

PROVERBE

  4:13 PM  PROVERBE 1]Ce are de-a face orbul cu oglinda? 2]Orbului nu-i trebuie nici pictura,nici culoare,nici oglinda sau figura 3]Ce e ama...