2)Munca este ușoară când este plătită cu iubire
3)Munca femeii și spălatul vaselor nu se termină niciodată
4)Cine ia hotărâri pripite e în primejdie a greși
5)Nici în car,nici în căruță,nici chiar în teleguță
Acest blog vrea să facă o propagandă bună,poeziei,vrea să aducă învățăminte din proverbe și mai ales să facăCUNOSCUT ACEST SPORT AL MINȚII CARE ESTE ȘAHUL.
2)Munca este ușoară când este plătită cu iubire
3)Munca femeii și spălatul vaselor nu se termină niciodată
4)Cine ia hotărâri pripite e în primejdie a greși
5)Nici în car,nici în căruță,nici chiar în teleguță
O piesă poate fi mutată pe un câmp liber sau ocupat de o piesă adversă,în acest caz piesa adversă este scoasă din joc.
Articolul 7.14
Nici o piesă nu poate fi mutată pe un câmp ocupat de o altă piesă de aceeași culoare
Articolul 7.15
Nici o piesă nu poate trece peste câmpuri ocupate de alte piese,excepție făcând calul și turnul când se face rocada.
Articolul 8.16
Regele se poate muta în orice directie înainte și înapoi pe un pătrățel care nu este amenințat de nici o piesă adversă.
Rocada nu se poate face în următoarele cazuri:
-dacă unul sau mai multe din câmpurile intermediare,situate între rege și turnul care face rocada,sânt ocupate de piese(indiferent dacă sânt albe sau negre)
-dacă regele sau turnul au făcut o mutare.
-ddacă regele se găsește în poziîie de șah sau dacă regele ar tranversa un câmp atacat de o piesă adversă
-dacă câmpul pe care trebuie să ajungă regele este atacat de o piesă adversă
De reținut: rocada se poate face o singură dată în cursul unei partide.
DAMA poate fi mutată pe orice câmp situat pe coloană,diagonală,linia câmpului de pornire.
Ca valoare este cea mai puternică figură din șah,urmează după ea turnul,calul și nebunul(care au valori apropiate)
TURNUL SE POATEMUTA PE ORICE CÂMP SITUAT PE COLOANĂ SAU LINIA PE CARE SE GASEȘTE.
NEBUNUL merge pe orice câmp situat pe una din diagonalele pe care se află inițial
CALUL are o mutare măsurată și stabilă,sărind în formă de L,nefiind împidicat în mersul lui de prezența unei figuri proprii sau adverse.
PIONUL înaintează de la locul său unul sau două câmpuri,excepție făcând când capturează o piesă,dupâ aceasta el înaintează numai un singur câmp pe coloană
Luareea,,en passant,, :atunci când un pion care înaintează cu două campuri la mutarea sa inițială se plasează pe aceeași linie alături de un pion advers,poate fi capturat de pionul advers-acesta va executa mișcarea obijnuită de capturare.
Dacă luarea,,en passant,, nu se execută imediat se pierde acest drept
CONTINUAREA ÎN,,EPISODUL URMĂTOR,,
2)La piciorul zidului se cunoaște zidarul
3)Mâni bătătorite,mâni glorioase
4)Arta meseriașului stă în mâini
5)Mâna harnică face din stâncă grădină
Șahul este un sport care se joacă între 2 parteneri.Șahul se joacă pe o tablă alcătuită din 64 patrățele albe și negre.Fiecare jucător are la dispoziție 16 piese albe pt unul,negre pt celălalt
Articolul1.3
Scopul jocului este de a face mat regele advers.Cand nu este posibil acest lucru partida se declară remiză(adică nici unul nu a câștigat)
Articolul2.4
Tabla de șah trebuie așezată între jucători în așa fel,încât fiecare să aibă în partea dreaptă un pătrat alb,în colțul tablei de șah.
Articolul2.5
Cele 8 rânduri care merg de la un jucător la altul se numesc COLOANE iar cele 8 rânduri de câmpuri,alternativ albe și negre,careîi despart pe cei doi jucători și care sânt perpendiculare pe coloane se numesc LINII,iar răndurile de cămpuri de aceeași culoare,albe sau negre, care unesc colțurile tablei,precum și liniile paralele cu acestea se numescDIAGONALE.
Trebuie știut că coloanele se indică prin litere iar liniile prin cifre,iar diagonalele se indică de exemplu a1-h8 etc
Articolul 4.8
Jocul se desfăsoară astfel: fiecare partener mută pe rand o singură piesă,albul având prima mutare
Articolul 5.10.
Piesele sant indicate prin inițialele lor
PRESCURTĂRI
0-0=rocada mică-Th1Pt alb-Th8 pt negru
0-0-0=rocada mare-Ta1 pt alb-Ta8 pt negru
: saux= luarea unei piese
+=șah
++= șah dublu
!=mutare bună
!!=mutare excelentă
?=mutare slabă
?!=mutare de valoare îndoielnică
??=greșeală mare
+
-=albul stă mai bine
-
+=negrul stă mai bine
Articolul 6.12
regele(R),dama(D),turnul(T),nebunul(N),calul(C) și pionul=piese
FIGURA=este un termen prin care se înțeleg toate piesele mai puțin pionii
PIESĂ LEGATĂ=piesa a cărei libertate de mișcare nu poate fi mutată fiindcă acoperă un șah la rege sau împiedică luarea luarea unei figuri de valoare superioară figurii adverse care execută legarea
ȘAH PRIN DESCOPERIRE=sah dat regelui advers prin mutarea unei piese proprii,care descoperă linia de acțiune a unei piese atacante.
ȘAH DUBLU=Sah dat concomitent cu două piese(ceea nu este posibil decat prin descoperire)
A FACE SCHIMB=a schimba doua piese identice sau aproximativ de aceeași valoare(cal și nebun)
A CÂȘTIGA CALITATEA=a schimba un nebun sau cal contra unui turn
CONTINUAREA ÎN ,,EPISODUL VIITOR,,
1) UN CAINE CARE LATRA FACE TOATA BSTRADA SA LATRE
2)DACA TE CONDUCE CORBUL TE VA DUCE LA CADAVRELE CAINILOR(PROVERB DIN LUMEA ARABA)
3)BRANZA DE CAPRA STRICA SI PE CEA DE OAIE(ROMANIA)
4)CINE SE IA DUPA MUSCA AJUNGE LA BALEGAR(ROMANIA)
5)0 OAIE RAIOASA TOATA TURMA O UMPLE
M.CIGORIN W.STEINITZ(HAVANA-meci C.M 1892)
1)e4 e5
2)Cf3 Cc6
3)Nc4 Nc5
4)b4 Nb4
5)c3 Na5
6)0-0 d6
7)d4 Ng4
8)Nb5 ed4
9)cd4 Nd7
10)Nb2 Cce7
11)Nd7 Dd7
12)Ca3! Ch6
13)Cc4 Nb6
14)a4! c6
15)e5! d5
16)Cd6 Rf8
17)Na3 Rg8
18)Tb1! Chf5?!
19)Cf7!! Rf7
20)e6 Re6
21)Ce5! Dc8
22)Te1 Rf6
23)Dh5 g6
24)Ne7 Re7
25)Cg6 Rf6
26)Ch8 Nd4
27)Tb3! Dd7
28)Tf3 Th8
29)g4 Tg8
30)Dh6 Tg6
31)Tf5 și1-0
CIGORIN-E.SCHIFFERS
=Petersburg=,meci1880
1)e4 e5
2)Cf3 Cc6
3)d4 ed4
4)Cd4 Nc5
5)Ne3 Df6
6)c3 Cge7
7)Nc4 d6
8)f4 Dg6
9)0-0! De4
10)Te1Dg6
11)Cc6 Ne3
12)Te3 bc6
13)De2 Df6
14)Cd2 d5
15)Nd3 Ne6
16)Tf1! g6
17)Cb3 0-0
18)g4! Tae8
19)Cc5 d4
20)g5 Dh8
21)Te6! fe6
22)De6 Rg7
23)Te1! dc3
24)De7!! Te7
25)Te7 și 1-0
Gambitul damei
W.STEINITZ-CIGORIN
HAVANA,1889 meci C.M
1)Cf3 Cf6
2)d4 d5
3)c4 e6
4)Cc3 c6
5)e3 Nd6?!
6)Nd3 Cbd7
7)0-0 0-0
8)e4 de4
9)Ce4 Ce4
10) Ne4 h6?!
11)Nc2 Te8
12)Te1 Df6
13)Nd2 Cf8
14)Nc3 Nd7?
15)c5! Nb8
16)d5! Dd8
17)d6! b6
18)b4 f6
19)Dd3 a5
20)a3 e5
21)Ch4! bc5
22)bc5 Na7
23)Tad1! Nc5
24)Dc4 Ce6
25)De4 Cf8
26)Dc4 Ce6
27)Ng6 Db6
28)Te2?!Teb8
29)Tb2 Da7
30)Nf5 Rf7
31)Te2! Da6
32)Dg4! Cf4
33)Te5!! fe5
34)Ne5 g5
35)Ng6 Rf8
36)Dd7 Da7
37)Df5 Rg8
38)d7
4:13 PM PROVERBE 1]Ce are de-a face orbul cu oglinda? 2]Orbului nu-i trebuie nici pictura,nici culoare,nici oglinda sau figura 3]Ce e ama...