Jocul de șah are 3 elemente fundamentale:
-SPAȚIUL
-TIMPUL
-FIGURILE
SPAȚIUL=este reprezentat de tabla de șah pe suprafața căreia se mișcă figurile
TIMPUL=determinat de alternanța regulată a mutărilor albe și negre din timpul partidei
FIGURILE,sant de valori inegale și sânt repartizate egal la începutul partidei.
SPAȚIUL
Cele 64 de pătrațele ar trebui să aibă valori egale,dar nu este așa;prezența figurilor pe tabla de șah face ca valoarea câmpurilor să fie diferită. Ca regulă:
O FIGURĂ PROST PLASATĂ,PE UN CÂMP LA MARGINEA TABLEI,FACE SĂ SCADĂ SENSIBIL FORȚA DE LUPTĂ A ANSAMBLULUI PIESELOR,PERMIȚIND ADVERSARULUI SĂ REALIZEZE O SUPERIORITATE DE FORȚE ÎN CENTRU.
Această regulă rămânând valabilă și când acțiunea decisivă se desfășoară pe unul din flancuri.
= LUPTA PENTRU CENTRU=
Lupta pentru ocuparea centrului se desfășoară în deschidere dar poate continua și în celelalte faze ale unei partide
Acum se pun următoarele întrebări:
-1)CE ESTE PREFERABIL:OCUPAREA CENTRULUI CU PIONI SAU FIGURI
-2)CENTRUL TREBUIE OCUPAT IMEDIAT SAU MAI TÂRZIU.
La aceste întrebări răspunsul școlii clasice este categoric:
centrul se ocupă cu pioni și cât mai repede posibil
Jucători mari ca NIMZOVICI,RETI,ALEHIN,SMÂSLOV au demonstrat că ocuparea imediată a centrului cu pioni nu este obligatorie dar controlul asupra centrului este mai valoros de cât ocuparea lui
FIGURILE
La începutul jocului pe tabla de șah sânt 32 de piese(16 de fiecare parte),dar între valoarea lor inițială și cea care o ocupă la un moment dat pe tablă este o mare diferență.
Valoarea absolută a pieselor luând ca unitate de măsură pionul este următoarea:
CALUL și NEBUNUL=fiecare valorând cât 3 pioni
TURNUL=5 PIONI sau cât 1 nebun(cal)+2pioni
DAMA=2turnuri sau cât 1turn+C(N)+1PION
REGELE(Dacă participă la luptă)=1 cal
NEBUNUL șiCALUL sânt aproximativi egali,dar în poziții închise calul este superior nebunului,dar în poziții deschise nebunul este superior calului
=TIMPUL=
Timpul unei partide de șah are un început fix(adică prima mutare) și un șfârșit prin mat,remiză
,,TEMPO,,
În timpul unei partide se câștigă sau se pierde un tempo.
Câștigul unui tempo constituie întreruperea voită,printr-o mutare de combinație a șirului de mutări,care reprezintă planul adversarului,și obligarea acestuia de a efectua o mutare de retragere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu